Er dit brand relevant eller overflødigt?

Ingen stiller i dag spørgsmålstegn ved, at den digitale udvikling, og i særdeleshed sociale medier, har ændret vores verdenssamfund såvel som vores hverdag radikalt. Globalt er blevet lokalt (og endda privat) og menneskers forbrugsmønstre, herunder medieforbrug, er ændret for altid. En udvikling som ingen havde fantasi til at forudsige omfanget af for blot 5-10 år siden.

Ingen kender som bekendt fremtiden, men med stor sandsynlig vil udviklingen også fremover drives frem af nye digitale produkter og sociale medier.

 

Relevante brands er dem, der bidrager aktivt til fællesskabet (målgruppens fællesskab) og gør sig umage! De brands der ikke formår dette vil blive overflødige…

Sophie Hardinger

Dette faktum sætter krav til brands og virksomheders ageren på de sociale medier. I dag handler so-me markedsføring derfor ikke blot om hvorvidt dit brand “skal være på Facebook eller Snapchat”, men hvordan dit brand skal agere, interagere og udnytte de givne platforme optimalt.

Formålet med at være tilstede på de sociale kanaler er ikke længere blot et spørgsmål om til-stedeværelse. Det er et spørgsmål om potentialet for at skabe reelt socialt engagement og opbygge kulturel kapital hos målgruppen. Kun herigennem kan man som virksomhed fremtidssikre sit brand, forblive relevant og skabe loyalitet – også blandt fremtidens forbrugere.

Relevante brands er dem, der bidrager aktivt til fællesskabet (målgruppens fællesskab) og gør sig umage! De brands der ikke formår dette vil blive overflødige, og vil i takt med de sociale mediers algoritmer komme bagerst i køen, og se sig nødsaget til at betale (endnu) mere for at nå ud til forbrugerne.

Tendensen er allerede mærkbart på vej. Medier straffes for at lave letkøbte “clickbaits” og brands må betale mere, idet organisk reach sættes ned. Seneste udmelding fra Facebook er at “brand-pages” snart bliver filtreret helt ud af private brugers feed.


Hvad kan man gøre?
Den værste strategi er at gøre som man plejer. Det siger næsten sig selv, men de brands der gør som de plejer bliver overhalet lige om lidt. Fremtiden tilhører de brands, der tør handle på udviklingen og i endnu højere grad dem der tænker two-steps ahead.


Pull fremfor Push
Skab en kommunikationsplatform der tiltrækker målgruppen. Et community som er værd at blive en del af. Se tingene fra målgruppens perspektiv: What’s in it for them?

Vær modige
Få brands bliver straffet for at være modige og disruptive, men mange bliver straffet for at gøre som de plejer. Test nye ting af – og ret ind indtil det virker.

Stand out
Arbejd målrettet med at skabe en kommunikationsplatform, der differentierer sig i strømmen af reklamebudskaber.

>> LÆS MERE: SÅDAN SKABER VI SOCIAL MEDIA CONTENT FOR VORES KUNDER

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *