Få succes på sociale medier

Uanset om du er et lille eller stort brand, kan du få succes på sociale medier. Men det kræver, at du fjerner dit fokus på clicks, likes og ananas i egen juice. Du skal lytte mere og gøre målgruppen til medproducenter. Og så skal du forstå, hvordan du agerer som et medie. Læs Wonderlands opsang og få tre gode råd til at styrke din kommunikation på sociale medier.

Når vi ser på, hvilke brands der behersker den digitale tidsalder og har succes på sociale medier, har de et væsentligt fællestræk. De agerer som medier og publicerer content med et purpose, der rækker ud over produktets fortræffeligheder.

Det er ikke breaking news, at brands som Red Bull og Nike inspirerer andre, når det kommer til at skabe formidabel kommunikation, der inspirerer og opbygger brandfællesskaber, men af samme årsag kan det undre, at så få låner lidt af deres strategi.

 

Drop det ensidige fokus på eget produkt og find ud af hvad din eksistens-berettigelse er i målgruppens bevidsthed.

 

Bidrag til fællesskabet
Lad os bare slå fast, at de nævnte brands har kolossale marketingbudgetter til rådighed. Heri finder vi måske grunden til, at mange brands på forhånd opgiver det strategiske fodarbejde, det er at identificere og opbygge et community omkring sit brand.

Men hey, lad os udfordre tanken et øjeblik. Vil det være muligt for et lille bitte startup, uden de store marketingbudgetter, at skabe succes med selvsamme metoder som eksempelvis Red Bull og Nike? Ja, (påstår vi), for det handler grundlæggende ikke om økonomi, men om engagement og om at bidrage til den kultur, man ønsker at være en del af. Hvis du vil være noget for nogen, bygge loyalitet og skabe “nye venner”, ja, så skal du gøre dig umage på samme måde som i livets øvrige aspekter: Du skal bidrage og være engageret for at blive en del af fællesskabet. Det nytter ikke, at du taler om dig selv i ét væk og tror, at folk så synes, du er fed. Du må bidrage til festen, hvis du vil være dens midtpunkt.

Og hvordan gør du så det? Tja, du kan jo starte med at lytte. Hvem er din sidemand, hvem er de øvrige gæster, og hvem er værterne, som sætter rammerne for fællesskabet? I overført betydning handler det om at forstå dine kunder, din målgruppe og lære af dem fremfor at belære dem. Ellers er du med garanti henvist til at være ham, der kun er fed for en aften, fordi du giver gratis drinks.

Så hvordan griber du det an, hvis du ønsker succes og har ambitioner om, at dit brand skal have en eksistensberettigelse på sociale medier, der ikke med et snuptag kan erstattes af konkurrentens?

Grundlæggende handler det om at droppe det ensidige fokus på eget produkt og finde ud af, hvad brandets eksistensberettigelse er i målgruppens bevidsthed.


Instagram Stories vinder frem
Begrebet Content is King har vi fået tudet ørene fulde med de sidste mange år. Og ja, uden content dur helten jo ikke, men selvom begrebet måske er udvandet, er content stadig king og forudsætningen for, at du overhovedet har en tilstedeværelse på sociale medier.

Du skal til gengæld producere langt mere content i dag end for bare et par år siden. Kravet om “always on” er i den grad en realitet, hvis du for alvor ønsker at få succes på sociale medier. Sociale mediers ændring i algoritmerne har fået den organiske rækkevidde til at styrtdykke, så enten skal du betale mere for at nå ud til dine følgere – eller også skal du producere både bedre og mere content.

Instagram er et godt eksempel på denne tendens. Hvor man før kunne nøjes med et par inspirerende highlights og ellers lægge sit fokus på Facebook, er Instagram i dag blevet det mest interessante og influerende medie, ikke mindst grundet Stories og det nylancerede IGTV, som giver mulighed for længere formater.

Context is king
Du skulle jo nødig blive et irritationsmoment i forbrugernes feed, og eftersom tiden dikterer, at du laver endnu mere content, skal du i endnu højere grad også bekymre dig om den kontekst, hvori du deler dit content. Er forbrugerne modtagelige for et godt tilbud, eller vil de hellere have tips til en nemmere hverdag, inspiration til at drømme eller måske bare et godt grin?

At skabe content i den rette kontekst kræver, at du kender din målgruppe godt, og at du i din strategi har defineret nogle kommunikationsspor og indholdskategorier, som tager afsæt i dit brands værdier og matcher din målgruppes livsstil og interesser. Spørg dig selv, hvorfor en energidrik har noget til fælles med ekstremsport, hvorfor Coca-Colas kommunikation omhandler lykke (happiness), eller hvorfor Nikes slogan Just Do It bliver prædiket, som var det en religion. Det er ikke rocket science, det er bare god markedsføring, fordi de har formået at identificere et tema, som ræsonnerer hos langt de fleste mennesker – og som i en eller anden grad peger tilbage på deres produkt. Så hvad står i vejen for, at du kan kopiere selvsamme strategi?

Lad os slå fast, at vi med udsagnet kopiere ikke lægger op til genveje eller nemme løsninger, for de findes ikke. Engagement og troværdig kommunikation kan ikke fakes eller købes for penge.

Revidér dit mindset
Sørg for, at din organisation har det rette mindset. Måske er du allerede godt i gang, har styr på dit brand purpose, din SoMe-strategi og blikket solidt rettet mod dine segmenterede målgrupper.

Men har du husket at lytte godt nok efter? Hvor aktiv er du selv – eller det team, der skal lede og drive dine sociale medier – i den kultur, som dit brand ønsker at tappe ind i? Sørg for, at alle led i kæden kender strategien og forstår kulturen; fra ledelse til praktikanter og eksterne samarbejdspartnere.

Hvis det ikke er tilfældet, skal du starte her og revurdere din organisations mindset. Identificer og rekruttér dit team med største omhu. I den proces kan det også være sundt, hvis ledelsen erkender, at de er gode til marketing og økonomi, men ikke nødvendigvis besidder den dybere indsigt i kulturen, som brandet skal radiere.

Gør målgruppen til medproducenter
Man kan ikke sidde i sit elfenbenstårn, uanset om man er en virksomhed eller et bureau, og tro, at man besidder de vise sten. Man kan lave nok så mange tests, analysere data og formulere strategier, men livet leves altså ude i virkeligheden, og oddsene for, at målgruppens medievirkelighed rykker hurtigere end din evne til at levere en forkromet powerpointpræsentation, er ret høje.

Når en “trend” rammer din marketingafdeling, er den med stor sandsynlighed allerede old news. Læg en plan for, hvordan du kan involvere influenter fra målgruppen, invitér dem f.eks. med til kreative workshops eller på “redaktionelle møder”, når du og dit team udvikler SoMe-content.

Da Wonderland for nylig foretog en rundspørge i vores netværk af unge influencers, fik vi hurtigt nogle gode råd til, hvad de ser som godt content fra brands, og indsigt i, hvorfor de følger nogle brands frem for andre. Den slags information er guld værd, når du skal starte op og udvikle en strategi på sociale medier.

Igen: Det skal og bør ikke være rocket science. Inddrag målgruppen og influencers, når du udvikler din strategi – så er du med garanti allerede et skridt foran mange af dine konkurrenter.

Kommunikér som et medie
Et fællestræk for de brands, der allerede har succes på sociale medier, er, at de udvikler og publicerer content, som var de et medie. En tilgang, der kan lyde lettere sagt end gjort, men som ikke desto mindre er vigtig at forstå, hvis du ønsker at skabe en stærk brandplatform og tilstedeværelse på sociale medier.

Det er slut med de “gamle dage”, hvor det var nok at være til stede og blot udfylde den månedlige contentplan med udgangspunkt i, hvad man selv synes, var vigtigt at fortælle forbrugerne om f.eks produktlanceringer, kampagnetilbud og nyheder fra virksomheden. I dag handler det om at lytte og tappe ind i den dialog og de interessefællesskaber, der allerede gør sig gældende hos målgruppen og blandt brugere på sociale medier.

Brug den viden til at udvikle redaktionelle koncepter og evt. faste content formater, som er relevante for din målgruppe, og som inspirerer og underholder – samtidig med at målgruppen bliver klogere på dit brand og dets værdier. Ligesom et medie skal du have styr på din “redaktionelle profil” og udvikle content, der leverer på forskellige parametre: Nogle historier er forsidestof, som fortjener det helt store promo-boost, andet er måske blot nichecontent, som distribueres til udvalgte segmenter af målgruppen.

Vigtigst af alt er dog, at du ikke blot taler om dig selv, men formår at finde ind til kernen af, hvad der interesserer din målgruppe og formår at omsætte denne viden til indhold, som giver dine følgere lyst til at følge med.



Ønsker du at vide mere om hvordan Wonderland arbejder med at udvikle content til sociale medier kan du
kontakte os her. Vi giver altid gerne et råd eller to med på vejen uden at det koster dig noget. Vi tilbyder desuden et Startkit til sociale medier for virksomheder og brands, der ønsker at komme godt i gang uden at binde sig til en fast aftale. Få tilsendt vores Startkit ved at sende en mail til sophie@madeinwonderland.dk.

Tilmeld dig Wonderlands nyhedsbrev, hvis du ønsker flere lignende artikler, samt nyheder fra vores bureau.